Byggnadsvårdsdag - och lockpanel under tegeltak...

 
Idag fick vi inspiration från "Huset, huset". En dag då alla frågor kan ställas utan att få särskilt dumma svar. 
 
Så... Ni anar det kanske ; jag frågade om alternativ till undertak. Precis innan vi skulle åka kikade vi på det goretex-liknande materialet .dvs diffussionsöppen takduk som undertak. Jag blev inte särskilt imponerad, men vågar inte chansa. 
 
Jag har sett nånstans att lockpanel under tegeltak anses ok, men har inte kunnat få uppgiften bekräftad. Men! Idag fick jag det! Woho! Finally! Lockpanel under tegeltak går bra! Lockpanelen släpper igenom fukt tillräckligt 😄 därmed slipper vi takduk och även diffussionsöppen takduk. Känns finemang.
 
Huset som höll i evenemanget var fantastiskt, dörrfoder,  takhöjden, skursocklar, gamla tapeter, vilket hus! Vi funderade på att åka o se på det när det var till salu,men det föll ur kalendern o jag tror att det var på den tiden då jag ansåg att det var för långt iväg... 😳 Vilken miss av oss, men vilket kap för de nuvarande husägarna, bättre kan det ju knappt bli! 
Som dessa fönsterfoder - de tar jag inspiration av inför längans förändring 😄