Att göra sin egen äppelmust

Vi har ohyggliga mängder äpplen på tomten, vilket jag anar att vi inte är ensamma om.

I fjor tog vi hand om en bråkdel av skörden genom att göra hemmagjord äppelmust som vi pastöriserade. I det tillståndet håller det sig i 1-2 år. Efter 4-5 månader ska den vara som godast.

1. Sterilisera flaskor
För att slippa frysförvaring och konserveringsämne: sterilisera flaskorna.

Lägg tidningspapper och sedan bakplåtspapper på en plåt i ugnen. Stoppa in nydiskade glasflaskor utan kork i den kalla ugnen. Ställ ugnen på 100 grader och stäng luckan. Låt de vara inne i en halvtimme. Stäng av ugnen och låt flaskorna svalna.

Koka korkarna i vatten samt koka den del du tänkt att skumma av äppelmusten med.

2. Gör must
Jag slänger ner hela, oskalade fallfruktsäpplen med kärnhuset kvar i min råsaftcentrifug och häller över det i en gryta. Biltema har en perfekt med rostfri tappkran. För mindre besk smak kan kärnhuset tas bort, det gäller främst små, små äpplen.

Eller:
Om du inte har en gryta med tappkran;
Alternativet är att sila äppelmusten i en saftsil och sedan hälla över det på de sterila flaskorna, så fullt det går.

3. Pastörisera äppelmust.
Värm äppelmusten i grytan till 70-80 grader i ca 20 min. Skumma av äppelmusten. Tappa sedan musten i de sterila flaskorna.

Eller:
Om du redan har hällt opastöriserad must på de sterila flaskorna;
Sätt på korken och lägg in i kall ugn. Sätt ugnen på 70-80 grader och stäng luckan. Låt de vara kvar i ca 20 min efter att ugnen har uppnått rätt temperatur. Stäng sedan och låt de svalna.

----------------

Förvara flaskorna mörkt och svalt. Ingen regel jag har följt stenhårt, vår har bara stått mörkt och klarat sig fint under ett års tid, bara 2 flaskor som har jäst eller möglat.