Ny deal


När vi flyttade till Rydsbo skapade vi relativt snabbt en deal; R fick välja uppvärmningssystem och jag sortens element. Dessutom, om han valde ved så skulle den aktiviteten räknas in som hans hobbyman, dvs Eldandet, införskaffningen, uppsågning. 

På sistone har han börjat å ångra överenskommelsen, mest på grund av det sista
 Vi har inte haft den smidiga lösningen vid förvaring av ved i år, för att vi fick förvara skumglaset till längan på den platsen. Då har jag givetvis hjälpt till, om än med visst knorrande...

Men! Så tänkte jag att det stred emot alla mina principer att göra mig så...värnlös? Att inte kunna ta hand om gården själv vid behov finns ju inte på kartan. Det är sannerligen idioti att elda i kaminer när en har panna liksom.

Så jag bestämde mig för att lära mig. För nödfall. Just in case. 


Och det var skitenkelt. Alltså, att sätta fyr i kamin är rena algebran i jämförelse med en vedpanna. Halleluja! 

Så nu går jag gärna ut och sätter fyr, fyller på, kör in ved. Ett skönt avbrott på att vara inomhus på kvällen. För jösses vad jag saknar att vara utomhus!  Jag behöver skaffa en ny regnjacka (för den gamla verkar inte dyka upp), så att jag kan vara ute mer igen.

Men i pannrummet är det fritt blås, branddörr kommer ju först i morgon... 😂