Att inreda ett hem [en sorts trendspaning]

Efter att ha grovarbetat med väggarna och är glad att det alls är något uppe så kommer nästa steg; 

Att hitta hem. Hitta hur vi vill ha det bortom bortglömda plastvedspannar i salen och obefintliga gardinstänger runt fönster.

Bläddrar förstrött i senaste "Hus och hem" där hälften av möblerna, tallrikarna, dörrarna är doppade i en färg och originalfärgen kvar. 



Nä, inget för mig än, tänker jag och ser de harlequinmönstrade gardinerna och funderar hur de plötsligt kunde kännas så hopplöst ute.


Funderar över när slitet funkar och inte, vad som får en att trivas i charmen av att det behöver målas. Tror att svaret är att allt annat behöver vara tipptopp, så känns en vägg bara tjusig om den ser ut såhär:


En trend var att låta saker vara ute så att de får den rätta patinan, inget nytt grepp, men intressant när det blir upprepat. "Låt träet vara obehandlat i uteköket för att få rätt känsla. Om du oljar in träet går den lätt förlorad". Min tanke är att de hygieniska aspekterna också går förlorade med obehandlat trä...



Jag gillar dock: en tager vad en haver-koncept:



Vad tycker jag om att vara i, bortom trender?

Jag är fortfarande en sucker för pastell och det romantiska, rejäla naturmaterial och spets. Ljust. Rosa pelargoner och gamla möbler från 1800-talet i ljusa eller vita kulörer.



Josåattdet....det ska nog bli åka av för vår inredning också 😊 men långsamt och insamlande. Jag gillar att få samla och göra om saker, påminnas om vackra minnen.Då blir jag extra glad och känner mig hemma.