Bok om giftfri renovering

När jag gled in på området gifter i vår vardag ledde det ena till det andra. Den främsta ögonöppnaren stod Katarina Johansson med "Badskumt - gifterna som gör dig ren, fräsch och snygg". Mina farhågor besannades, men jag fick med mig bra lösningar. Dock anade jag att det gällde fler områden.

Jag sökte vidare och då kom "Den onda badankan" upp, som handlar om gifter bland barns leksaker,mat, hygienartiklar och kläder (hela barnindustrin verkar basera sin verksamhet på plast...). 

Vid det här laget hade jag gjort alla klassiska misstag och bestämde mig för att undvika nästa. Min skepticism mot alla material i min omgivning i mat, kläder och annat som går att ta på gav utdelning. 

Innan vi började renovera var jag beredd upp till tänderna. Trodde jag. Men ack vad jag har fått söka!  Ekobyggportalen har varit fantastiskt! Men ändå svårtolkat och med relativt liberal syn,  med tanke på min nollvision. Det finns kanon forum idag, och alla möjliga bloggar om gifter här och där. Krångligt men inte omöjligt. 

Men! Äntligen har min guru kommit med en bok:


Wow! Här står allt du behöver veta;spackelalternativ, okej byggmaterial, allt som jag skriver om i bloggen helt enkelt. Suverän bok som jag njuter särskilt av, lite som att få alla rätt på provet. 

Giftfri renovering är framtiden och det känns fantastiskt att få vara en av de tidiga upptäckarna inom det området!