Mitt intresse,eller...?

Jag har fått ett intresse av läkeväxter. Jag dammsuger biblioteket på litteratur för att hitta det bästa som jag kan odla i min trädgård. En vitpil för att kunna använda barken mot huvudvärk, ringblomma mot mensvärk, stockros som hostmedicin.

Nyligen läste jag "Herbariet" som tar upp läkande växter och farliga sorter. Där pratar författaren också om kommunikationen mellan blommor och träd,vilket även tas upp i boken "Trädens hemliga liv". Väldigt intressant aspekt i tillvaron. Blommor och träds medvetande är högre än vi kunnat ana förut, vilket ger en extra dimension i ens hem.

Men varifrån kommer intresset?

Min svärmor har luskat fram vem som byggde huset en gång, vilket har visat sig vara en man som stavat sig igenom en läkarbok och läkte såväl människor som djur utifrån det, god hygien och sunt förnuft.

Hit kom folk från när och fjärran för att få hjälp, dock vårdades inga i hemmet. Det känns spännande och får mig att fundera hur det påverkar mig. Vi sägs ha spöken hos oss; kanske han ser till att befästa kunskapen på nytt genom oss?

Oavsett är det intressant att lära sig den smått bortglömda kunskapen.

Ps. Jag lovar att berätta vad svärmor kom fram till om tidigare generationer 😊